Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, december 20, 2005

ville vara fördomsfri och så

idag och i förrgår har jag och Lovisa varit på sightseeing i Förorten. vi trodde att vi åkte för att gå på lägenhetsvisningar, men det kändes faktiskt mer som om vi turistade. ja, precis som i den där gamla Just D-låten "tre gringos" kände vi oss. föremålen för våra turistutflykter var Hjulsta och Rinkeby.

vi tänkte nämligen inte (som alla andra) bara avfärda dessa båda förorter med skamfilat rykte utan att ens besöka dem. so there we were. Hjulsta centrum är väldigt litet. det utgörs av kurdiska föreningens lokaler, Hjulsta livs och en halalkebaberia. på Hjulsta livs kan man köpa en himla massa grejor, men nästan ingenting man känner igen från sin ICA-butik förutom bregott, arlamjölk och coca-cola. endel förpackningar förstår man inte vad de innehåller hur mycket man än vrider och vänder på dem - såvida man inte har kläm på arabiska, vill säga. i frysdisken ligger bland annat falafel och "lamhuve". vi ser fler kvinnor med sjal på huvudet än utan, och många är beslöjade ända från topp till tå.

Rinkeby är ungefär som Hjulsta men väldigt mycket större. precis som i Hjulsta har man här stor nytta av arabiskkunskaper för att förstå sig på utbudet i affärer och caféer, även om det ofta är översatt till svenska eller engelska också. på så vis får vi reda på att en butik säljer "islamic clothes", "islamic books" och även fungerar som "travel agency".

ingen av de företeelser jag just beskrivit är ju direkt uppseendeväckande på något sätt. spexiga inslag som kvinnor i slöja, skyltar på arabiska och vattenpipor till försäljning återfinns ju även i min nuvarande hemort Bredäng. det är liksom bara det att man inte är van vid att känna sig som en minoritet när man inte har slöja på huvudet. och man är van vid att förstå vad det mesta i ens matbutik är. och även om man är van vid att många pratar språk runtomkring en som man inte förstår, så är andelen ickesvenska konversationer sällan 99 procent...

det är fett jobbigt att vara minoritet.

låten jag varit besatt av de senaste dagarna:
at the bottom of everything - bright eyes

2 kommentarer:

vivituff sa...

tre gringos kanske ska vara trumfkortet på nästa mordhot?

Anonym sa...

hah. nu har jag läst din senaste. den var bra, trots att jag redan hört den muntliga versionen. mm. nu ska jag till mormor och morfar och fira jul. har redan fått dagens bästa present; ett riktigt staffli! jag är så glad! hihihi!