Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, juni 19, 2007

Att hyra en Stina vol. 2

För ett tag sedan proklamerade jag på den här bloggen den revolotionerande uppfattningen att människor inte är maskiner. Min poäng var att man således ej heller kan hyra ut människor på samma sätt som man hyr ut maskiner.

I går kom företaget jag jobbar åt på att de missbedömt behovet av arbetskraft inför sommaren. Och eftersom jag var sist in av maskinerna i systemet, var jag också först ut ur det. (Notera här återigen skillnaden: hade det varit maskiner som var föremålen för uthyrning hade det självklart varit den äldsta och / eller sämst fungerande maskinen som man gjort sig av med först! Inte den yngsta och fräschaste... Skämt å sido.)

Företaget kom hur som helst på att de inte behövde så mycket personal som de uppgett tidigare, varpå min chef på människouthyrningsfirman fick i uppgift att "plocka bort" folk från schemat. VIPS så försvann ALLT MITT INPLANERADE ARBETE FÖR RESTEN AV SOMMAREN. Bara sådär! Pengar som skulle gått till att betala hyra, äta mat etcetera. En maskin har ju - som vi tidigare konstaterat - inte dessa behov som ju kännetecknar oss människor.

Får man göra såhär?! Får man schemalägga personal för att sedan bara strunta i det? Svaret är tydligen ja. Chefen på Människouthyrningsfirman säger att schemat bara var preliminärt och chefen på företaget i fråga avsäger sig också ansvaret för oss arbetande. Vi är ju bara nånting de hyr in vid behov; no obligations liksom.

Jag är förbannad. Jävla skitsystem! Jävla slynglar som slingrar sig ur rådande lagar och regler genom att hitta på mellanhänder och frånsäga sig ansvaret för folks liv. DÖÖÖÖÖÖÖÖ.

4 kommentarer:

Sanna sa...

jävla as. nej, så kan man väl inte få göra? jag vet inte alls hur det ligger till, men det känns ju helt befängt. kolla med facket för säkerhets skull, dom vet kanske. för jag vet att man inom vissa avtal måste ha fått sitt schema en viss tid i förskott, och när man har fått det så ligger det etc. men det är ju så olika, och bemanningsföretagen är väl bra på att förhandla bort jobbiga krav.

jag har en box vitt vin hemma, du är välkommen att supa bort dina bekymmer på min balkong anytime.

Sanna sa...

bemanningsföretagen kommer för övrigt att stå först i ledet när revolutionen kommer.

Pop the lock sa...

jag råkade ut för något liknande, dock inte i samma skala. men hade blivit uppbokad för en fredag men fick på onsdagen beskedet att jag inte behövdes den dagen (planering, hej och hå!). klagade och fick i kompensation en bio-check. iofs bättre än inget, och jag blev för stunden relativt nöjd (då jag i verkligheten var rätt glad över att få fredagen ledig). nåväl, sjuk princip och kompensationsmetod. å andra sidan kan du kanske kräva biocheckar för varje dag du var inbokad och därefter bege dig till närmaste filmstad och göra dig en hacka som svarta-börsen-haj.

hoppas allt har ordnat upp sig på något bra sätt trots allt!

/Oskar

Stina sa...

åh meh! oskar du är ett geni. det där ska jag börja med. fan, jag måste lära mig att uttala ord som kompensation...