Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

fredag, juni 29, 2007

Konsumtions-kritik eller bara vanlig resfeber?

I morgon åker vi till Roskilde. Jag har köpt ett nytt tält på Jula för 400 kronor. Jag provade just att sätta upp det i trädgården. Det är rangligt, illa sytt och luktar plast. Jag tittar på de sneda sömmarna och ser framför mig ett litet bangladeshiskt barn sitta och sy det i 40 graders värme. Och så får jag lite ångest inför hela konsumtionssamhället. Det här tältet kommer - förhoppningsvis - att hålla i en vecka. Sedan kommer det med största sannorlikhet vara förstört och kastas bort. Och det bangladeshiska barnet syr nya, nya tält varje dag för att ungdomar i västvärlden ska kunna drägga runt i en vecka och kräkas på deras jobb. Så jävla respektlöst egentligen.

Eller så är det bara jag som drabbas av min sedvanliga resfeber?

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.