Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

måndag, juni 04, 2007

Vem tar hand om Internet?

Idag när jag kollade min hotmail kom jag på mig själv med att tänka "att hotmail var bättre förr". Jag drog mig till minnes en design som hotmail hade sisådär år 1999 skulle jag tro. Enkel och tydlig och med stora, liksom vänliga ikoner och inte massa trams. Så slog det mig en sak - vem tar hand om och förvaltar Internets historia?

På samma sätt som en damtidning från 1954 känns som skriven av utomjordingar, som en lärobok från 80-talet känns galet tidstypisk och vinjetten till Hylands hörna väcker en massa minnen till liv hos folk, så har ju även Internet sin historia, sina trender. Men med den enda skillnaden att det som finns på nätet inte arkiveras slaviskt (på gränsen till neurotiskt) likt alla skrifter som någonsin publicerats i Sverige arkiveras på Kungliga Biblioteket. Eller likt alla program som sänts på Sveriges television lagras i SVTs arkiv.

Vem tar hand om Internet, undrar jag lite oroligt? Jag ser framför mig en vision av ett interaktivt museum, där webbsidor och -tjänster från sekler tillbaka finns lagrade. Där man med nostalgi kan minnas Lunarstorms allra första layout, botanisera bland blogginlägg av Ebba von Sydow från 2006 och skratta åt hur klumpigt och fult färgval Stockholms universitets webbplats hade för 20 år sedan när man pluggade där. Internet är en enormt stor del av våra liv, så det känns ju snudd på respektlöst att inte arkivera dess historia! Alla de otaliga webbsidor vi stirrar oss blinda på varje dag, som utgör en så stor del av vår vardag - om två år är de flesta av dem helt omgjorda eller försvunna! Bara så där! Galet när man tänker på det. Men jag litar på den svenska nostalgin och byråkratin, det dröjer nog max ett år innan det tillsätts en utredning och sedermera inrättas ett verk för såna här grejor. För så här kan det ju inte fortsätta!

I väntan på en statlig utredning kan jag i alla fall tipsa om följande webbsida - visserligen fortfarande aktiv - men som ger en skön trip down memory lane... Clip Art-gubben - snart på ett museum nära dig?!

7 kommentarer:

Anonym sa...

http://web.archive.org/web/19990208004700/http://hotmail.com/

Ungefär så? =)

Stina sa...

haha, precis så. självklart har någon varit förutseende och sparat det. det känns fint. hotmails historia är således säkrad. men hur blir det med alla små oberoende hemsidor?

Anonym sa...

Äsch, Sverige är världens bästa arkivland - naturligtvis sparas allt! Kungliga Biblioteket har som uppdrag sen 1997 att varje år spara ner alla svenska hemsidor: projektet Kulturarw^3! Men man får bara se på samlingarna från KB's datorer, men där ligger de, allihop... Nog med material till ca 1 miljon humaniora-c-uppsatser i framtiden!

http://www.kb.se/kw3/

Anonym sa...

Archive.org har ju som mål att försöka arkivera så mycket som möjligt. Och jag antar att så länge som du har en ingående länk till din sida så är det en stor chans att dom faktiskt hittar dej. Sedan är det ju säkert så att mycket missas.

Men t ex. http://web.archive.org/web/20010625063334/www.swede.com/holm/ är ju en sida som måste räknas som rätt liten finns ju med där och säkerligen finns än mer nu när de har bättre datorer och billigare lagringsutrymme! (Tror även att länken kan säga vem f*n jag nu är oxå :P )

/björn

Stina sa...

tack pojkar. min oro var ju uppenbarligen helt obefogad. nu kan jag sova gott i natt.

Anonym sa...

Det känns tryggt så länge vi har kvar firmor som Micke Media. Mickes webbplats åt Hangeryds hundpensionat - http://www.mickemedia.nu/hundpanget/ - är ju helt underbar!

vivi sa...

det känns som en typisk uppgift för en etnolog. dom verkar ju rätt inne på att gräva i arkiv och sånt.