Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

lördag, november 05, 2005

dimma, dimma och konsumtionssvårigheter

idag var ingen särskilt bra dag. idag började med Lützendimma och slutade med Lützendimma. förmodligen blir det Lützendimma i morgon också för att påminna oss om vår gamle monark Gustav Adolf som ju stupade i morgon, den sjätte november, fast för en massa år sedan. i Lützen. i dimma.

i dimma cyklade jag alltså ner till jobbet i morse. idag är en dag då man egentligen ska vara ledig och sätta ljus på alla gravar som tillhör folk man känner. (eller känt, kanske, det är ju en definitionsfråga det där.) men om man nu inte kan få vara ledig från jobbet en sådan dag som denna, ja, då ska man få en skälig ersättning för sveda och värk, typ. det heter OB, precis som tampongerna eller snarare som i OBekväm arbetstid. på slappast möjliga sätt cashade jag så in lite lättförtjänta stålar denna dimmiga novemberförmiddag. (på helgerna är vi dessutom alltid totalt överbemannade eftersom chefen aldrig nånsin är där då och kan se hur överbemannade vi är.)

efter jobbet hade jag och syrran bestämt träff. jag brukar bestämma träff med henne ibland när jag känner mig tvungen att konsumera kläder eller dylikt. jag är nämligen av den absoluta övertygelsen att jag inte är gjord för att leva i det konsumtionssamhälle vi de facto lever i - av den enkla anledningen att jag inte vet hur man gör när man konsumerar. jag går runt och runt och runt i butiker och ju längre tid jag vistas i dom desto mer känner jag hur allt står mig upp i halsen och jag tänker att "nu måste det väl ändå vara revolution på gång". men det är aldrig nån revolution på gång. alla mina medkonsumenter shoppar på som om det vore det mest naturliga i hela världen, men själv lyckas jag sällan konsumera någonting. därför behöver jag ibland en shoppingfascist vid min sida; som talar om för mig vad jag ska köpa och jagar bort alla antishopping-demoner ur mitt huvud. min syster är bra på att vara shoppingfascist. men idag tror jag minsann att Lützendimman sög musten även ur henne. således återvände jag till hemmet utan en tillstymmelse till vinterjacka, vilket var shoppingfascistens uppdrag.

PS. jag kan höra mina föräldar pussas. det är äckligt. jag måste kanske flytta. ds.

Inga kommentarer: