Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

torsdag, september 14, 2006

tore och jag

idag var jag i skärholmen och uträttade olika reserelaterade ärenden. till exempel införskaffade jag reselakan i det fantastiskt härliga materialet polyester. säkerligen helt gudomligt att sova i. på torget pratade annika billström. hon och en gubbe från metallfacket sa att det var viktigt att gå och rösta på söndag för det har minsann inte alltid varit självklart att man får det. en annan sossegubbe ville ge mig en röd ros men jag tyckte inte att jag hade någon plats för den. det förstod han.

sen gick jag in på föreningssparbanken. eftersom jag nyligen fått en ganska stor summa pengar tänkte jag att någon mer kunnig person än jag skulle kunna tala om för mig vad jag ska göra med pengarna. placera dom, liksom. jag fick gå in på kontoret och prata med banktjänstemannen tore. tore var cirka 47 år och mycket trött. han sa att han känt igen sig väldigt väl i tidningsartikeln i morse om kronisk trötthet. om mina pengar hade han mindre att säga. men efter ett tag kom det fram att han i alla fall inte tyckte att jag skule gambla bort dom, eftersom jag hade så pass låga inkomster i övrigt. nej, pengar ska man vara försiktig med, sa tore.

tore och jag tittade på olika sparandealternativ. tore verkade inte vilja bestämma över mina pengar och jag började känna viss frustration. han jobbar ju på bank - han måste ju veta bättre än jag vad som är bäst för mina pengar! efter ett tag insåg jag dock att jag projicerade så mycket mer än beslutsångesten kring just denna summa pengar på tore. tore fick liksom stå för all beslutsångest gällande hela fucking livet.

ett antal frågor dök upp:
1. vem beviljade egentligen mig den frihet jag känner mig så belastad av?
2. vem ansåg att jag skulle vara kapabel att ta ansvar för mitt eget liv?
3. kan ingen annan, mer kvalificerad person bestämma över mig? i alla fall ett litet tag till?

jag beslutade i alla fall att placera en del av pengarna på ett så kallat framtidskonto. det tyckte både jag och tore var en ganska bra idé trots allt. tore frågade vad jag skulle ha pengarna till. SOM OM JAG SKULLE VETA DET! jag sa att jag hade tänkt köpa sprit och cigaretter för dom. tore fnissade. jag fnissade. inte resa till magaluf eller så då? frågade tore. nej, definitivt inte till magaluf av alla ställen, sa jag. jaså, inte magaluf, sa tore eftertänksamt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag såg bilden på dej, påminnde lite om ett sånt där troll.. http://www.atarimax.com/webtalk/images/troll.gif

*gömmer sej*

vivituff sa...

det där med att ta ansvar för sitt eget liv har jag aldrig förstått mig på. när ska man ha lärt sig det?