Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, september 25, 2007

Tant-arg

Jag börjar verkligen bli tant. Inte nog med att jag lagar fiskgratäng och tvättar min karls strumpor. Idag ringde jag till gatukontoret på Huddinge kommun och gnällde IGEN över gatubelysningen. Tredje gången gillt, tänkte jag och körde gamla klassiker som "vem är det som är ansvarig för detta?" och "så här kan det ju inte fortsätta!". Jag fick veta att kommunen bytt entreprenör och att det är därför som saker legat lite på is "ett tag". Och jag blev tant-arg! Vilken mäkta dålig ursäkt! Entreprenör kan dom ju byta mest hela tiden och VIPS så frånsäger sig kommunen ansvaret för medborgarnas trivsel och säkerhet. Det är entreprenörens fel. Pyttsan. Känns som att jag måste gå ut och piska en matta eller två för att avreagera mig.

Men först en hälsning från, förmodar jag, syndikalisterna:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Intresset för Flempan och dess infrastruktur har alltid varit svagt från kommunens sida. Det är intressant hur man renoverar vägar och bygger farthinder i Sjöängen och Planerar trottoarer i Länna, men upplysta gångvägar i Flempan har man glömt bort. Det skulle vara trevligt att omvända alla Flempan kickers tillsyndikalister, dom skulle kunna göra någonting konstruktivt, hålla Flempan rent och ljust och bränna upp kommun byggnaden.

Anonym sa...

Bränna vilken kommunbyggnad? Inte huddinges kommunkontor, det vore inte värt det... Ska jag säga jag som bor alldeles vid pendeln där flera av gatlyktorna funkar, men ändå. /mvh "Jag vill undvika konflikter och litar på att min kommun vet mitt bästa"

Anonym sa...

But then again... moderater som skyller på entreprenörer och upphandlingar borde rent symboliskt generellt få spö.

Anonym sa...

Ja men det är ju det som är hela poängen med outsourcing - att man har någon annan att skylla på! Och så slipper man en massa jobbigt aretsgivaransvar! Åtskilliga är de kommuner som upptäckt hur bekvämt det är. Nästa inlägg på papperspalatset ska heta "outsourcing halleluja" och handla om detta samhällets gissel.
Även jag tvivlar dock på att ett pyromandåd mot Huddinges kommunhus skulle vara särskilt "konstruktivt". Då skulle vi ju bara ha entreprenörerna kvar, och utan beställare gör dom definitivt ingenting alls.

Anonym sa...

Jag menade självklart kommunkontoret. Det har aldrig spelat någon roll vem som hållt i spakarna, entreprenörerna har alltid struntat i dom där lyktstolparna. Men jag vill minnas att jag hörde ett rykte om dom där lyktstolparna en gång, att kommunen släcker ner dem för att spara på utgifterna. Frågan är om det är sant, gör man det då i alla delar innom kommunen, eller är det bara i flempan? Flempan har varit precis likadant de senaste 20 åren, det enda som hänt är att de finska alkisarna har blivit färre. Satsa mer på flempan!

Anonym sa...

Det beror såklart på vad man ser som konstruktivt. Jag kan se en stor skillnad på att ett stort antal individer blir medvetna om sitt utanförskap och gör någonting för en förändring eller visar sitt missnöje. Dom kan starta en organisation eller gå med i en och föröska värva fler från utanförskapet, för att rädda sina egna lyktstolpar, hålla gatorna rena och skydda medborgare från att bli överfallna av kriminella. Eller så kan dom demonstrera utanför kommunkontoret för större satsningar på sin bostadsort, eller så kan dom bränna ner byggnaden. Det spelar ingen roll, för mig, alla dessa alternativ är mer konstruktiva än att man börjar slå sönder lyktstolpar och sedan sitter i en källrlokal på terapivägen och freebasear rohypnol.

Sanna sa...

i feel you. i mitt tantliv så är jag mest upprörd över att dom ("dom där, som bestämmer") har börjat gräva upp bron till min ö och flyttat busshållplatsen. Min inre röst muttrar 1: "att dom inte passade på att göra det här i somras" och 2: "pff. varför inte lika gärna ta bort hållplatsen helt och hållet"

inte i närheten lika allvarligt som trasig belysning, men ändå. fast idag jobbar jag, och får prata med tanter istället för att vara en. det känns helt okej.

Stina sa...

det är ju inte utan att man blir lite nyfiken på vem denna anonyma person som tycks vara så insatt i flempan-frågor är...?