Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

fredag, oktober 19, 2007

Förkylningstider

Nu börjas det. Från och med nu är det okej att klaga konstant. Att ständigt ställa in olika planerade aktiviteter. Att låta alla vardagliga konversationer kretsa kring ett och samma ämne. Att ägna den mesta av sin lediga tid åt ynkande.

Häromdagen diskuterade vi det här med förkylningar - var kommer de ifrån och är det verkligen acceptabelt att det svenska samhället går på deltid under hela vinterhalvåret på grund av denna företeelse? Jag bad mina kloka vänner förklara varför vi blir förkylda egentligen. Svaren var alltifrån att "det är för att kineserna sover med sina ankor och det tar si och så lång tid för bacillerna att komma till Europa" till att vi helt enkelt vistas mer inomhus denna tid på året. Men ändå. Jag köper det bara inte! Ska det vara så här?! Va?! Va?! Det är år 2007 och annars fullt hälsosamma västerländska människor går omkring och ynkar i ett halvår! Det är fanimej inte produktivt. Fast å andra sidan kanske vi i vårt prestationsinriktade postmodernistiska samhälle behöver någon yttre, biologisk faktor att klaga på ibland? Som håller tillbaka kraven på produktion och duktighet. Jag vet inte. Jag vet bara att det är sjukt irriterande att vara förkyld hela tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

kanske därför alla blir så förkylda. alla är stressade och sover dåligt och får dåligt immunförstvar.

Sanna sa...

vad jag inte förstår är att vi lever i ett samhälle som skickar folk i rymden och delar atomer, men vi kan inte döda några sketna små virus. ska det kallas evolution va? i övrigt har jag ont i halsen, ont i ryggen och är snorig. stackars mig.

Anonym sa...

Sjukt irriterande, sa Bill.
Irriterande var ordet, sa Bull.

Skitliv, sa Signe.