Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, oktober 02, 2007

Flempanföljetången

Ibland påminner sig politikerna om gamle Strindbergs uttalande att det är synd om människorna. Om att områdena människorna bor i är segregerade, nedgånga och behöver "rustas upp". Då brukar politikerna anse att det människorna behöver är att man bygger en ny galleria i området eller att man fördubblar det redan existerande centrumet till ytan. Människorna behöver butiksyta! Inglasad butiksyta! Ljusa stora golv! Shopping! Det kommer ge området en rejäl vitamininjektion, tänker dom.

Dom bygger om Flempans centrum just nu. Det ska bli större och flashigare. Mer ljusa stora golv och säkert mer glas. Häromkvällen när jag gick genom centrum mot mitt hus reflekterade jag över hur ljust det var, trots klockslaget. Såg mig omkring, hade dom plötsligt lagat gatubelysningen som varit trasig i hela centrum ända sedan jag flyttade in?! Nej. Däremot hade det satts upp en stor lampa riktad mot centrumhusets fasad. En sådan där lampa som man har vid byggarbetsplatser. Bra med ljus gav den. Och den möjliggör förstås att byggarbetarna ser ordentligt när de ska snygga upp centrumet och affärslokalerna. Men jag kan ju förstås inte låta bli att tänka att det nog går snabbare att få färdigt det nya köpcentrumet än att få upp gatulyktor utanför det. Isn't it ironic...

7 kommentarer:

Linnea sa...

alltså jag får sån ångest av alla dessa gallerior överrallt! vad är det för problem de ska lösa? jag har ju en lät dragning åt shopaholichållet och inte fan vill jag ha en galleria utanför dörren!

hursom, de ska ju bygga en galleria på odenplan också. PÅ odenplan! hela den öppnafina ytan framför kyrkan som liksom ÄR odenplan försvinner underljusa golv och glas! för det är kanske för jobbigt att åka två stationer med tuben och handla i city istället.

Stina sa...

Åh nej, inte Odenplan också! Alltså shopping håller ju på att bli en folksjukdom. Folk lider faktiskt av det. Men ingen verkar vara inne på att införa någon typ av motboks-regler kring det, eller åtminstone föra en restriktiv poltik mot byggandet av shoppinglador överöverallt. Klart människor ska ha nära till mat och förnödenheter, men är det en mänsklig rättighet att ha en H&M inom tre kilometers radie?

Anonym sa...

Jag hörde rykten om att det ska byggas en galleria i Hornstull också. Samt en gångbro från liljeholmen. Det öppnade precis en ny under gammla skatteskrapan. Shoping är redan en folksjukdom. clone a willy och ddr3 minnen. Det vi kan göra är att föregå med gott exempel. Den nya samhällsmedborgaren kommer köpa sig sin egna hjärtinfarkt. Förbud är töntigt! Btw! Plattan ska bli galleria!! och lilla plattan (fridhemsplan) blev galleria. Gallerior och hemlöshet är den nya vardagen!

Anonym sa...

Men i fallet med Odenplan finns det protestlistor att skriva på! Gallerian kommer att ligga under Odenplan men jordlagret ovanpå kommer vara så tunt så de stora fina träden måste tas bort. Också är det ju det där med transporter, gallerior medför lastkajer, medför lastbilar, medför avgaser och buller. Stoppa, stoppa!

Anonym sa...

Okej, nog för att även "gamla" Flemingsbergs centrum var lätt ångestframkallande, men det är ändå något osmakligt över den här perversa tron på att detaljhandel är alla områdens räddning. Ingen verkar ha tänkt på att en av de stora kvalitetern med såväl Odenplan som Hornstull är just FRÅNVARON av shoppinggallerior. Ironiskt är det dock att den underliggande motiveringen till den monstruösa underjordiska shoppingsatsningen på Odenplan är att det ska bidra till att finansiera den extremt dyra byggnationen av en framtida underjordisk pendeltågsstation där. Tough shit. Hur mycket kan innerstadsborna shoppa egentligen?

Stina sa...

Ja, alltså mitt inlägg ska inte missförstås så att jag tycker det är onödigt att man rustar upp flempans centrum. Det var fruktansvärt innan, trångt, sunkigt och vivos kylar verkade aldrig funka vilket ledde till en konstant stank av skämt kött osv osv. Jag är bara arg på att detaljhandeln tycks vara DET ENDA som prioriteras.

Anonym sa...

men hur är det meningen att jag ska kunna internetstalka dig om du aldrig uppdaterar, hmm? hur går det, vad händer?
kram kram kram