Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

torsdag, maj 18, 2006

känn på din snippa

som dagisfröken får man ta del av mången trevlig barnvisa. och eftersom jag är musikfröken nummer ett på min avdelning är det framförallt jag som på samlingarna får välja och vraka i det digra utbud av barnvisor som finns. de flesta barnvisor är mer eller mindre vansinniga. man funderar gärna över vilka droger textförfattaren tagit innan rader som "vi är så många spöken. bom-shaka-bom-shaka lingonsylt" komponeras. hur som helst.

de flesta barnvisor av modernare slag baseras på olika typer av upprepningar; typ första versen handlar om en papegoja, andra versen om en gorilla, tredje om en orm osv. en favvo-låt heter "känn på din mage" och tillhör just denna kategori. texten lyder "känn på din mage, den är mjuk och varm. känn på din mage och kittla lite grann". nästa vers sjunger man om sitt öra, sen om sin näsa och slutligen om sin rumpa. samtidigt som man sjunger känner man såklart på den berörda kroppsdelen. kreativa som barn är hittar de gärna på nya, egna textrader. idag tyckte en pojke bredvid mig att vi skulle sjunga "känn på din tutte". men wilma hade dock ytterligare ett förslag: "känn på din snippa". det var förstås ett vansinnigt bra förslag. tänk dig "känn på din snippa, den är mjuk och varm. känn på din snippa och kittla lite grann" framföras med tillhörande rörelser liksom... jag blev lite ställd av wilmas förslag, men framförallt tänkte jag: grattis flickor till ert nyförvärvade namn på könsorganet! det må vara ett töntigt ord med falloskomplex påhittat av politker och proffstyckare, men dock. det är ett ord! och det är mer än vad jag hade som liten flicka. länge leve snippan, typ.

1 kommentar:

lillasyster troll sa...

Haha! vilken tjej!
sjöng ni om snippan? :)
kram