Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, januari 23, 2007

WTF om jag låter som en MUF-ordförande

jaha, så var man student igen då. till en sådans arbetsuppgifter hör att:
-klaga på CSN
-klaga på sin dåliga ekonomi
-klaga på hur dyrt det är med kurslitteratur
-klaga på hur tjocka böcker man måste läsa

i detta inlägg tänkte jag dock inte ägna mig åt något så pöbelaktigt. nej, jag har högre ambitioner än så. jag tänkte nämligen klaga på hela högskoleväsendet och på utbildningssamhället vi skapat oss.

två dagar har jag nu tillbringat på södertörns högskola och jag är redan trött på hela konceptet. sossarna kom på att högre utbildning ledde till bättre jobb och högre lön, och för att folk skulle slippa vara fattiga ville dessa godhjärtade människor se till att alla fick en plats på högskola. alltså skapade man tusentals nya studieplatser och byggde till och med en och annan helt ny högskola - t.ex. södertörns högskola som startade 1996. vips så fanns det en jävla massa studieplatser och vips var det numera en piece of cake att bli en såkallad högskolestudent. för högskolepoäng är ju den enda sanna vägen till rikedom och lycka. eller?

nu vet vi ju alla att det inte är så. inte ens studenterna själva tror att de studier de bedriver kommer att ta dom så värst långt i vårt samhälle som lider av fullkomlig utbildningsinflation. man kan fråga sig varför staten satsat såna enorma pengar på att utbilda konstvetare, litteraturvetare, statsvetare, religionshistoriker och för all del sociologer när dessa yrkesgrupper knappast är vad arbetsmarknaden skriker efter.

pagrotsky sa i någon intervju angående detta att om unga människor vill utiblda sig till journalister eller annat random yrke med tuff eller närapå ickeexisterande arbetsmarkand, så vill inte han vara den som krossar deras drömmar. fair enough, men ändå liksom. det är ju staten som bekostar dessa utbildningar, ja till och med uttdelar bidrag till studenterna och erbjuder dem lån med sjysst ränta. till vilken nytta? allmänbildning, svarar ni. en grundkurs i genusvetenskap kan väl knappast skada? nej, kanske inte dig personligen men HELA SVERIGES EKONOMI kan den skada. ha! (det är nu jag känner att jag låter som en otäck högerpolitiker, varför jag nu känner mig tvungen att skriva en hurtigt humoristisk slutkläm.)

för allas vårt bästa vill jag därför här delge er av en snabbversion av samtliga grundkurser i samtliga samhällsvetenskapliga ämnen:

- redan dom gamla grekerna studerade detta
- några gubbar på 1800-talet hittade på dess nuvarande namn
- det finns en massa olika teorier, ingen av dem är särskilt tillförlitligt eller bra
- vi eftersträvar objektivitet men det är nästan omöjligt att vara objektiv
- det har skrivits en jävla massa bocker på området

sådär ja. du har nu sparat staten en massa tusen pengar och dig själv en massa tusen skulder. ta ett jobb på dagis eller på närmaste städfirma. jag nästan lovar att du lär dig mer om världen, andra kulturer, arbetsmarknaden än på en sociologikurs.

fast oj, nu skrev jag nog något förhastat. det är väl bara jag som är lat och inte orkar tillgodogöra mig av min kurslitteratur... hehe.

2 kommentarer:

Linnea sa...

vadnu. stina har transformerats till ... JOCKE!

Anonym sa...

hahaha word linnea!
alltsa...a andra sidan ahr vi ju da brasilien (numera min referensram till ALLT) dar utbildningssystemet ar tusen ganger samre. har finns jattefa hogskoleplatser (iaf pa de statliga universiteten som ar de basta och sm alla vill ga pa) varpa det tills tor del bara ar rika snorungar vars foraldrar haft rad till att sata dem i dyra grundskolor och lata dem ga pa extrakurser i et ar om de inte far godkant pa de monstruosa och vidriga proven man maste ta for att komma in.

okej, sager du, men man kan val inte jamfora brasilien och sverige? na kanske inte det, MEN ovriga (outbildade) befolkningen ar manga ganger korkad (pga sin brist pa utbildning och informationstillgang). det ar skitsvart att snacka rattigheter, genus, eller vad som helst sadar samhallsakademiskt med folk darfor att det ar ju ingen som vet nagot... en positiv effekt av utbildningsinflation ar iaf att man har ett mer upplyst folk vilket bidrar till storre informationsspridning, hogre krav pa politiker, osv osv osv. ja du fattar. men jag fattar ocksa vad du menar, och jag lider verkligen med alla de en miljarder skitduktiga samhallsvetarna som inte lyckas komma in pa arbetsmarknaden. egentligen tror jag att vi borde gora om hogskoleansokningssystemet sa att det liknar englands lite mer, dar det inte bara ar betyg som galler.

kram kram (men du far sluta prata sadar mycket med ocke, det ar farligt for dina askter!)