Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

onsdag, februari 21, 2007

NU är det väl revolution på gång?!

igår när jag och jocke varit och klättrat och jag skulle hem, blev jag så upprörd att jag skrev en insändare till metro:

"Karlbergs station, klockan är halv elva på kvällen. Ute är det tio minusgrader. Två personer från Lugna gatan och en städare från SL bankar på toalettdörren vid pendeltågsstationen. Då ingen öppnar låser de till sist upp dörren. Där inne ligger en hemlös kvinna som gjort sig redo för natten. De säger åt henne att hon varit där inne för länge och att hon måste gå. Efter mycket om och men samlar hon sig och staplar ut, yrvaken. Till vadå? En iskall natt på stan och en reell risk att frysa ihjäl! En av mina medresenärer håller med om att det är hemskt synd om henne, men att folk måste få gå på toa. Jag bara undrar vad som är värst - att gå kissnödig eller att nekas den sista utvägen till vila och skydd för natten?

Stina Simonsson, Jordbro"

ja, det är faktiskt sällan som jag blir sådär "jag-ska-skriva-en-insändare-upprörd". men liksom va fan detta är ju vansinne! om samhället misslyckats så fatalt att det finns människor som inte har nån annan stans att slagga en iskall natt i februari än en pendeltågstoa - då har det väl gått för långt? då borde man väl som medmänniska skämmas och inte utestänga den människan från vad som sannolikt är den absolut sista lösningen och utvägen på problemet? dessutom hade hon med säkerhet betalt för sitt uppehälle - i det här landet kostar det ju i allmänhet fem kronor att kissa... nej NU är det väl revolution på gång?!

PS. fast mest arg är jag nog på mig själv som har noll civilkurage... DS.

Inga kommentarer: