Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

onsdag, april 25, 2007

Brud-bruden och jag

Ganska ofta känns det som att alla människor egentligen är nästan precis som alla andra människor. Att ens liv och det som händer i det är långt ifrån unikt. Till exempel tycker jag ofta att jag är ganska mycket precis som alla andra brudar. Jag handlar klänningar på H&M, pratar om relationer och tycker om att dricka te. Men ibland påminns man om att det finns olika typer av brudar. Ja alltså, dels finns det brudar. Det är såna som jag. Sen finns det brud-brudar. Brud-brudar får denna något längre och bökigare benämning av mig, eftersom de utifrån mitt perspektiv tillhör någon typ av sub-kategori. Idag hade jag förmånen att under en hel dag kunna utföra en kvalitativ sociologisk studie av en så kallad brud-brud. Brud-bruden var min handledare på mitt nya jobb. Jag har observerat följande om brud-brudar.

En brud-brud:
- ääälskar mode och kläder, men klär sig alltid i tighta märkesjeans och en tröja eller kofta.
- ger sin pojkvän en prenumeration på Slitz i födelsedagspresent. Eller möjligen Moore, hon ska bara göra en liten marknadsundersökning först.
- gillar Celine Dion. (Och hon gillar henne fritt från den i min bekantskapskrets så vanliga ironin, som jag är van vid att man i allmänhet virar in en eventuell fäbless för Celine Dion i.)
- blir jätteglad när hennes pojkvän vill ha pizza till middag "för då slipper hon laga mat åt honom."
- tuggar tuggummi med melonsmak och annat som luktar godisfabrik på tre meters håll.
- blåser tuggummibubblor.
- gillar senaste r'nb-radioplågan.
- kan få ett enda "mmm" att låta vansinnigt drygt.

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar ju arbetarklass!

Anonym sa...

"Luktar godisfabrik" är ett av de vuxnaste (läs övre medelålders, associera gärna till robert broberg etc.) uttrycken jag vet. Det är roligt att återväxten (för såna uttryck) är tryggad. Man kan säkert säga "ska du säga..." men.. men... hejdå!

Anonym sa...

sure, men samtidigt känns det passande (om än lite töntigt) att citera 'twiggy pop' i push-up: "det viktiga är att jag måste hata dig och din goda smak som varje dag skymmer kampen för systerskap, jämlikhet och ett värdigt bemötande"