Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

söndag, januari 08, 2006

jävla amerikaner - jag älskar er ju

i förrgår kväll roade jag mig med att titta på CMA awards. CMA står för Country Music Association. Country Music Association tycker om countrymusik. och, som jag förstår det - de skivbolag som countrymusiken ges ut på. faktum är att det verkar som att CMA är countryskivbolagen. under galans gång klämde var och varannan in ett "thanks for supporting the record industry."

nu är läget så här att jag älskar country. ja, det är sant. nu vet ni det. även om dragningen kanske inte främst går åt det allra mest maintreamiga hållet så älskar jag country i väldigt många former. till och med CMA-awardscountry gillar jag. jag älskar banjoplinkaplonk, jag älskar countrysångarnas stensäkra harmonier, jag älskar fiolerna, jag älskar de förutsägbara melodierna, jag älskar till och med de sentimentala textraderna.

det sista och mest prestigefyllda priset som delades ut under galan var "entertainer of the year". nominerade var fem vita, medelålders män. fyra av fem bar cowboyhatt. förvånande nog vann den enda av dom som inte bar cowboyhatt. och till råga på allt var han inte amerikan utan AUSSI! men det var nog också det mest proggressiva inslaget på galan, näst efter det faktum att självaste Elton John uppträdde. (ja, karln bär trots allt örhängen och är gift med EN KARL!!!)

för faktum är ju att få saker är så extremt amerikanskt nationalistiska som just countryscenen. däri ligger den största paradoxen med min kärlek till countryn. jag kan fixa att nån sjunger "hallelujah, god's been good to me" eller att nån proklamerar sin kärlek till den amerikanska södern eller att det bästa som finns är att åka på motorvägen på väg Hem. men vad jag INTE fixar är när följande inträffar:

snubben från Sopranos och LeeAnn Rhymes stiger in på galans scen för att presentera nåt pris. Soprano-snubben börjar med att berätta att han även fått den stora äran att tacka alla amerikanska soldiers over there in Iraq; "do what you gotta do, be careful and come home safe" . LeeAnn vid hans sida ler och säger "absolutely" och alla applåderar. JÄVLA RETARDS!
Dixie Chicks-brudarna råkade knysta att dom inte älskar George W Bush och får numer inte så mycket som en läktarplats på CMA-galan längre. jävla amerikaner.

hur som helst så kommer min innerligaste dröm alltid vara att bli countryviolinist.

1 kommentar:

Anonym sa...

dont worry. det finns fler som är som du, som tycker att cou8ntry är bra o fint, men att red-neckprylen är hidious. o de flesta träffas när countryklubben Six-pack spelar (på mondo). o annars så har ju johnny cash-filmen snart preimär o det kan ju vara roligt.