Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

söndag, juli 09, 2006

dålig smak personifierad

väggarna var vita och helt kala sånär som på ett inramat A4-porträtt av Nick Cave. den svarta skinnsoffan tronade stolt längs med väggen som vätte mot uteplatsen. framför skinnsoffan stod ett svartbetsat soffbord prytt av en röd virkad duk, en iitala-vas samt fyra drinkunderlägg av glas med texten "drink" inetsat. 28-tumsteven utgjorde den enorma bokhyllans mitt. kring den stod en stor samling fantasyböcker neurotiskt prydligt uppställda. en sektion av bokhyllan utgjorde ett vitrinskåp. där i återfanns jägermeister samt allehanda spritglas. en hel hylla i bokhyllan hade också avsetts för två flaskor absinth i presentförpackning.

på kryddhyllan ovanför spisen stod inga löjliga örtkryddor, men däremot tabasco, chilisås olika utföranden, paprikapulver samt salt och peppar. i kylskåpet: några enstaka öl och en flaska ketchup. en liter röd mjölk.

sängen var vräkig och stor - minst 160 cm - och tillverkad av ett träslag som gud glömde. på nattduksbordet bredvid fanns inte en tillstymmelse till lektyr.

dålig smak personifierad. men ändå: ett helt okej ligg.

PS. senare på dagen träffade jag min goda vän anders. han är den enda man jag känner med god smak. DS.

2 kommentarer:

vivituff sa...

du kan inte både kräva att han ska vara ett helt okej ligg och att han ska ha god smak. (förresten tog jag för givet att det var david/arvid du syftade på, am i right?)

Anonym sa...

Dålig smak är en sak - smaklös livsstil en annan. Visst är svarta skinnsoffor och överpedagogiska drinkunderlägg vederstyggligt, MEN jag vidhåller att den överdimensionerade TVn är det största varningstecknet här. Att lägga onödigt mycket pengar på en pryl vars främsta funktion är att göra oss allmänt dummare och slappare, DET är ett tydligt tecken på omdömeslöshet!
MEN, som jag i ett tidigare sammanhang konstaterat så tycks det finnas ett samband mellan dålig smak och goda sexuella egenskaper, vilket möjligen kan förklaras med att personer som lever i en estetiskt fattig tillvaro väljer att lägga fokus på andra njutningskällor än de rent estetiska.
Sökes personer med dokumenterat god smak kan jag rekommendera Sveriges Arkitekters matrikel, där smakfullhetens förespråkare finns listade med namn, personnummer och adress.
Tack för skarpa iakttagelser!