Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

tisdag, november 28, 2006

bennelong och den goda vita mannen

de senaste dagarna har i sydney har jag hard-core-turistat allt vad mina arma fotter (notera ordvitsen!) orkat med. som laget ar nu ger mina samtliga tre par skor mig skavsar nagonstans, sa jag tror det ar dags att lugna ner sig nu.

men jag har insupit sa mycket kultur och historia som staden har att erbjuda. igar var jag pa guidad tur i stadsdelen the rocks. det var dar som europeerna forst slog sig ner, nar de kom med det forsta lasset brittiska fangar nagon gang pa 1780-talet. min guide hette sally. hon var en spenslig kvinna i 50-arsaldern med rod handvaska och matchande roda skor. sally berattade om elande och misar, men aven om en och annan duktig fange som genom flit och idogt arbete lyckades starta ett nytt liv pa den nya kontinenten. sally berattade att europeerna anda fran borjan varit mycket mana om att uppratthalla goda relationer med landets urinvanare, aborginerna.

ja, ledaren for de forsta bosattarna var sa himla man om att lara kanna aborginerna att han kidnappade en av dom - bennelong. (att kidnappning var ett satt att skaffa sig vanner var nagot for mig hittills obekant. man lar sig nagot varje dag!) men bennelong var en otacksam javel som inte alls ville bli kidnappad (man ba va?!) utan flydde tillbaka till sitt folk. detta trots att den Goda Vita Mannen byggde ett hus at honom pa halvon dar operahuset nu star, samt uppkallade en del av hamnen efter honom. faktum ar att de flesta aborginer stack inat landet i och med att de vita europeerna kom. om det berodde pa att de trodde de vita var spoken, eller pa att de helt enkelt trottnade pa att do i konstiga europeiska sjukdomar hela tiden kan man ju filosofera kring.

idag pa national maritime museum gick jag pa en annan guidad tur. min guide var en pensionerad flottist och jag var den enda tur-deltagaren. avdelningen som hanterade aborginsk kultur och sjofart sammanfattade han med en enda mening, men om krigsfartygen och alla japanska skepp de sankt kunde han beratta oandligt langa historier.

vissa dagar tycker jag att australien ar ett extremt modern, valfungerande och sympatiskt land. andra dagar tycker jag australien och dess invanare ar trangsynta och gammeldagsa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kan du inte utveckla det dar sista stycket lite grann nasta gang du skriver, for jag ar jattenyfiken :)

puss

Anonym sa...

hej syster. Kom hem , det är trist utan dig! glad första advent!