Flonky bygger inte om längre. Hon har flyttat in på 24 kvadrat och tänker stanna där åtminstone ett slag.

lördag, oktober 14, 2006

hoppa valfriheten

det var lange sen sist nu som jag filosoferade kring den kapitalistiska samhalls(o)ordningen och dess konsekvenser for mig personligen. dagens tema blir som sa manga ganger forut foljande: stina klarar inte av valfrihet!

overdriven valfrihet resulterar for mig nastan alltid i kanslan av att standigt bli lurad. jag tror liksom att alla val ar dar for att forvirra och forleda mig fran det jag egentligen behover. skepsismen mot valfriheten blir som allra storst nar jag har lagt blodsocker.

som idag. det borjade bli lunchdags och jag befann mig i strandfororten Glenelg. Glenelg ar fullt av matstallen sida vid sida. allt ar till synes hyfsat billigt. det enda jag behover gora ar att bestamma vad jag ar sugen pa. sushi, wraps, hamburgare, nudlar, fish n chips, focaccia, gyros, falafel, macka, pasta, pizza eller kanske rent av soppa? enbart att valja stalle att handla mat pa tog mig minst en halvtimme.

efter mycket velande och promenerande fram och tillbaka faller valet pa ett stalle som serverade wraps. jag kommer in i cafeet och borjar stirra pa skyltarna. kottbullar, kyckling, rostbiff, korv, vegeteriskt jox... bitradet hinner fraga mig tva ganger om jag bestamt mig innan jag till slut lyckas haspla ur mig vilken fyllning jag vill ha. valet ar ogenomtankt och grundar sig egentligen bara pa vilken del av skylten jag rakade stirra pa nar hon fragade for tredje gangen och jag borjat kanna mig lojlig.

valet av brod som foljer blir en simpel grej - morkt brod ar alltid en bristvara i en backpackermage och allt valjande har gjort mig vralhungrig sa jag slar sjalvklart till pa en large nar jag val kampat mig fram till ett beslut.

resten blir dock en mardrom. hon fragar vilken sallad jag vill ha och jag inser att jag har cirka en miljard sma plastbyttor framfor mig med olika tillbehor att valja fran. min valstrategi kannetecknas av brist pa strategi. jag rabblar forstrott ingredienser pa mafa i takt med att jag ser dom. att det finns tre olika sorters ost forenklar ingenting och det sista jag tanker pa ar huruvida ingredienserna passar ihop eller ej. nar vi kommer fram till dressingen ar jag fullkomligt utmattad. thousand island ar den forsta etikett jag ser, sa den far det bli. om lasken ska vara pa burk eller flaska, med eller utan socker far jag hjalp att besluta av nagon hogre makt. jag betalar och antligen ska jag ata.

jag stirrar pa min nygjorda, alldeles egencustomizade valfrihetswrap. den innehaller kyckling (vilket jag at igar), champinjoner i otack marinad, soltorkade tomater som jag aldrig riktigt gillat, cheddar (av alla ostsorter!) samt en massa annat jox som jag hasplat ur mig. allt detta lackert toppat av fet thousand island-dressing. en burk diet coke fran coca cola company (som jag bojkottar) glanser bredvid. trots att det ar helt obefogade kanslor kanner jag mig forledd och lurad.

nar jag blir stor ska jag starta ett eget snabbmatsstalle. det ska heta "hoppa valfriheten" och bara servera en enda valkomponerad matratt per dag.

8 kommentarer:

Thunderstruckz sa...

U r cute ;]

^^

vivituff sa...

jag tror stenhårt på det matstället du ska öppna. valfrihet är för bögar och kreatur.

lillasyster troll sa...

haha shit vilken sjuk grej speciellt när man är så hungrig.. det där borde kallas dagens bedrift! ;)

Anonym sa...

Heja Stina.

Valfrihet är skit, jag bevittnade inatt den 364317416587:e i ordningen "Varför ätär du kött"-diskusionen. Önskar att jag också kunde fly till Steve Irwin-land, men då det inte går så följer jag med stort intresse dina äventyr hemifrån.

Anonym sa...

vilken mardröm :) men du red ut stormen!

Anonym sa...

Ojoj. Du kan alltid trösta dig genom att föreställa dig vilka besvär jag skulle ha haft i en situation som denna.

Kato sa...

"varför äter du kött?"-diskussionen är ju strålande! vi har diskuterat att börja köra den på vardaglig basis.

I det här fallet är ju faktiskt ett vegetariskt kostval mycket underlättande, då det (i alla fall i stockholm) tenderar att utrensa sortimentet till i det närmaste noll. eller typ, det finns två olika mackor att välja mellan, och båda innehåller ost. vad är det konstigaste du ätit hittills, förresten? lol @ palindromstaden, också. Jag vill också till palindromstad! undrar vad det finns för några här. ta hand om dig. puss.

Anonym sa...

ja verkligen orka valfrihet... sadar blir det typ alltid tycker jag det aknns som - att man gar omrking i tusen ar for att man ska valja det basta, nar man i slutandan hade haft det bast om man bara tagit det lugnt pa forsta basta stalle utan att vara sa petig... men men. allt naturresande tycker jag later grymt. har du planerat resten av resan i stora drag eller kor du pa impuls? :) beijos